Elaborar una tesis es crucial para las y los aprendientes porque les permite profundizar en un tema de interés, desarrollar habilidades de investigación y análisis crítico; además, les brinda la oportunidad de contribuir al conocimiento académico y resolver problemas relevantes en su campo de estudio.
El curso consiste en explicar las generalidades del proceso de investigación científica, para aquellos aprendientes que están en proceso de realizar un trabajo de investigación. Se explica un esquema que puede ser utilizado tanto por aprendientes universitarios como por profesionales procedentes de diferentes disciplinas; con la finalidad de demostrar su capacidad para llevar a cabo un proyecto y su compromiso con la excelencia académica, lo que puede beneficiar su futuro académico y profesional.
Consta de seis módulos, donde se explicará de manera breve y clara el procedimiento de redactar una tesis, la cual también les ayuda a mejorar habilidades de comunicación escrita y oral.
En caso de que experimente dificultades para avanzar a la siguiente lección o para descargar su constancia, le solicitamos amablemente que realice lo siguiente:
Por favor, cierre sesión en la plataforma y vuelva a iniciarla, esto permitirá que el sistema reconozca su avance y restablezca las funciones necesarias para su correcto funcionamiento.
Agradecemos su comprensión y colaboración mientras trabajamos para mejorar la estabilidad y eficiencia de la plataforma. Si persisten las dificultades, no dude en ponerse en contacto con nuestro equipo de soporte técnico al correo: investigacionfactor.concytep@puebla.gob.mx para recibir asistencia adicional.
Enfermera originaria del estado de Puebla, realizó estudios de Licenciatura en Enfermería en la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), una especialidad en Cuidados Intensivos en la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP), un diplomado en Salud Materna y Perinatal del programa Amanece de la fundación Carlos Slim, una Maestría en Enfermería por la BUAP, además de un Doctorado en Investigación Educativa de la Universidad de Puebla (UNIPUEBLA) donde obtuvo el grado académico por mención honorifica, está certificada como Docente en Enfermería en el COMLE de la Cd. de México con vigencia hasta el 30 de septiembre del año 2027. También tiene estudios de los idiomas inglés y francés otorgado por la Universidad Politécnica Metropolitana y por la Universidad de Puebla.
En los últimos años ha ejercido como docente en la universidad UNIPUEBLA, posteriormente como docente en UPAEP en el área de posgrados en enfermería, además fue docente de Investigación en el estado de Oaxaca, en línea y presencial en el Hospital Aurelio Valdivieso. Actualmente ejerce como profesora en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), su desempeño le ha permitido ser tutora de trabajos de investigación de tesis en posgrados y licenciaturas, con más de 250 trabajos de tesis aceptadas por los alumnos que estuvieron bajo su tutoría. Referente a las actividades relacionadas en investigación y la docencia, ha participado como ponente en actividades académicas, nacionales como internacionales, así como fungir como jurado calificador de certámenes en proyectos de investigación. Tiene publicaciones de capítulo del libro electrónico investigación de enfermería en adicciones y en el cuidado en las conductas de salud y estilos de vida saludable, además de publicar en revista internacional sobre la prevalencia, motivosy tipos de consumo de alcohol en estudiantes universitarios de enfermería, entre otros.
Asimismo es integrante del Sistema de Información Humanística, Científica, Tecnológica y de Innovación del Estado de Puebla (SIHCTIEP), en la que concursó con todas las áreas de conocimiento. La UNAM la ha considerado para ser arbitro en el Programa de Apoyo de Proyectos de Investigación e Innovación Tecnológica (PAPIIIT).
Aprendiendo con CONCYTEP
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to